I guess I should ask a Muse to help me with this post, most likely Euterpe. So Euterpe, bring me inspiration.
I did not have such a good day at school, but I do not want to come back to it for the time being. Yesterday was much nicer, and I lived one of those little happy moments that makes me feel that all this is worth it. It doesn't take much really, to make a day good or bad. It was at lunchtime, where one of my colleagues, a veteran teacher, was encouraging some of the students, mainly girls, to sing. Many were shy at first, but they quickly gained confidence. Some had absolutely beautiful voices. I thought it was a sweet idea anyway. I told them I could sing opera, or used to, and two girls said "call it". So I had to sing a little bit of opera, Deh vienni alla finestra from Don Giovanni. Yes, Mozart again. I don't know if they liked the song, but they enjoyed seeing/hearing a teacher singing. Two girls sang Hallelujah, I told them that Leonard Cohen was from Montreal, they did not know he had written the song and did not believe me he was Quebecker, because the song was in English. Oh well, they still have a lot to learn. I decided to put the song here, I got the song in the head since yesterday.
Blogue d'un québécois expatrié en Angleterre. Comme toute forme d'autobiographie est constituée d'une large part de fiction, j'ai décidé de nommer le blogue Vraie Fiction.
Wednesday, 29 April 2009
Les humeurs d'avril
"En avril ne te découvre pas d'un fil, en mai fais ce qu'il te plaît."
Je commence à avoir hâte à l'été, à mai où enfin le printemps se montre plus constant. Ce matin, je me suis réveillé alors qu'il gelait presque au sol, je m'habille donc en conséquence. Entre mon départ de la maison et mon arrivée à l'école, j'ai le temps de suer toute l'eau de mon corps tellement la température a changé. J'exècre ces moments où je me sens trop prudent pour rien en milieu de journée, alors que je me disais ce matin que j'avais bien fait de m'habiller plus lourdement. Vivement mai, qui en Angleterre ne risque pas d'être aussi changeant.Il n'y a pas qu'avril qui me fasse suer aujourd'hui: mes élèves ont été assez pénibles. Ceux de la dernière classe ont en fait été épouvantables. Ils le sont d'habitude mais là ils se sont surpassés. L'enseignante qui est en charge de la classe était absente pour cause de mauvais rhume (le printemps, c'est encore la faute au printemps et à avril) et j'ai donc eu pour mission d'assumer la suppléance, ce qui voulait dire pour ces petits crisses le free for all à mes dépends et à ceux des deux ou trois étudiants rejects qu'ils ont décidé de faire souffrir et de stygmatiser. Résultat: j'ai dû rugir (je préfère cela à pleurer, surtout qu'ils le méritaient) et ce soir je vais devoir rédiger un rapport sur leur comportement. Je n'aurai aucun remord à les punir sévèrement. Aucun.
Tuesday, 28 April 2009
Freeing the minds, at last
I wish there had been a movement like this one when I was at school. Or when I was studying at a British university and the campus was plagued by the Christian Union. I suspect some of my own students to be creationists (Muslims and Christians), so I can see the necessity and the relevance of such an organisation.
Monday, 27 April 2009
Finding a Muse for bloggers
I have to confess, I am a Pagan at heart. Not by faith, as I have none, but in sensibility: I am now desperately materialist and finds rituals more significant than their hypothetical truth. As a child, I was really into Greek mythology and I am still. I am a classical, Greco-Roman Pagan, who would readily worship Athena (hey, it worked for the Greeks!) even though I do not believe in her. I don't think Ancient Greek ever believed in their Gods, they probably worshipped them because they couldn't find any better form of cult and because they were so cool. Anyway, I once mentioned here the Muses, who are supposed to inspire artists. Since blogging is a form of minor art, I was wondering which Muse to pray for. I guess it depends of the kind of blog. I am wondering who could be the Muse for this one. Any idea? I will try to appeal to her in future posts. After all, blogging is often musing. One might as well give them their due.
Il pleuvait des cordes
Juste le jour où je dois voyager deux fois plus que d'habitude (because entrevue et ensuite retour au travail), il s'est décidé de pleuvoir des cordes. D'habitude, la pluie le lundi ne me dérange pas. Aujourd'hui je m'en serais passé. Avec mon habit, j'avais l'air d'un pingouin. Brassens a déjà écrit une chanson sur l'orage qui présente le mauvais temps comme plaisant... quand on reste chez soi. J'avais la chanson en tête toute la journée.
Sunday, 26 April 2009
Time to write
I am quite busy these days and I don't have much time to blog. When I do, I somewhat lack inspiration. Or I don't have quite enough time to blog about an interesting topic that would deserve some serious musing. I will try, however, to be more constant. I might have written this before, but it seems that I get more interesting to say when I had nothing to do. Writing, even for free in a blog, seems to be a full time job. And since the real world job is taking a lot of my time and energy these days, my mind neglects this one a bit.
Oh, and I have an interview tomorrow, for a position for next year (well, more or less). I am stressed.
Oh, and I have an interview tomorrow, for a position for next year (well, more or less). I am stressed.
Saturday, 25 April 2009
Déprime montréalaise
Lu sur cyberpresse ce texte d'opinion très juste et affreusement déprimant. Cet autre texte sur de Patrick Lagacé compare Montréal et Québec. J'ai mal à ma ville...
Friday, 24 April 2009
Alouette
Je vais enseigner aux enfants demain, je vais sans doute leur faire chanter la chanson de l'alouette. Je l'ai enseignée à certains, quand le groupe était plus petit (on a de nouveaux élèves ,aintenant) et ils ont beaucoup aimé. C'est étrange qu'il y ait autant de chansons sur l'alouette, en fait. Il y a bien sûr le pastiche acerbe de Félix Leclerc écrit durant la Crise d'Octobre, mais il y a également Au Chant de l'alouette, que j'aime beaucoup (ne me demandez pas pourquoi). J'en laisse une version au bas du billet. Le paysage est hivernal, mais je trouve la chanson printannière. J'aimerais bien l'enseigner à mes élèves, mais il faudrait que j'explique ce qu'est une pucelle et ça serait un peu gênant. On peut entendre le vrai chant de l'alouette ici. On chante beaucoup l'oiseau, mais on le connaît peu.
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For my English readership, I am talking about this song and other about skylarks, which I will re-teach to my students tomorrow. A bit more about it here. In the French speaking world, the song is now more famous than the bird. Below is a different song on a skylark which I love.
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For my English readership, I am talking about this song and other about skylarks, which I will re-teach to my students tomorrow. A bit more about it here. In the French speaking world, the song is now more famous than the bird. Below is a different song on a skylark which I love.
Thursday, 23 April 2009
Saint George's Day
It is Saint George's Day today. I mentioned it quickly last year. Strange "national" day, since the English seldom celebrate it. Sad, as having a patron saint who killed a dragon is kind of cool. Oh, and it is Shakespeare's birthday too. I cannot believe that I still haven't quoted him on this blog. Well, it will wait.
Tuesday, 21 April 2009
Monday, 20 April 2009
Nobody Does It Better
Well, I made another cake for my birthday (tomorrow). I thought today I would be too tired. Of course, while it looks delicious (see picture above) and absolutely decadent, as all cakes should be, it is also not quite rightly shaped. That is my main flaw when I make cake: I make catastrophy cakes (and I coined the term). It does not look as bad as last years's birthday cake, but still. That said, I am the best at making cakes that look awful. For the best looking and tasting cake, you should see (and taste) the ones my brother makes. Nobody does it better.
Lovely expression, "nobody does it better", especially when it is directed at you. It is also the title song of a Bond movie. I do not like the movie much, but absolutely love the song. My wife and I considered using it for our first dance, before settling for something else, something that was less macho narcissistic. All the same, Nobody Does It Better is great for an ego boost. I wonder sometimes what I am really talented at. I have good analytical skills when it comes to literature, I do have a good ear and a nice singing voice, I also have some natural acting skills, but I am not the best at any of these, not by any stretch of the imagination. Ah well, maybe I am thinking too much at the approach of the end of another year of existence. Getting old(er) always gets me in a thinking mood. I'll just leave you with the song...
Lovely expression, "nobody does it better", especially when it is directed at you. It is also the title song of a Bond movie. I do not like the movie much, but absolutely love the song. My wife and I considered using it for our first dance, before settling for something else, something that was less macho narcissistic. All the same, Nobody Does It Better is great for an ego boost. I wonder sometimes what I am really talented at. I have good analytical skills when it comes to literature, I do have a good ear and a nice singing voice, I also have some natural acting skills, but I am not the best at any of these, not by any stretch of the imagination. Ah well, maybe I am thinking too much at the approach of the end of another year of existence. Getting old(er) always gets me in a thinking mood. I'll just leave you with the song...
Sunday, 19 April 2009
Un temps d'avril
Il fait un temps splendide aujourd'hui, alors ma femme et moi avons tenté de passer autant de temps que possible à l'extérieur. Il fait beau, chaud, mais il y a souvent un petit vent frais qui rendait la température moins clémente par moments. C'est ce que je déteste plus du mois d'avril: on ne sait jamais comment s'habiller. J'en ai déjà parlé en anglais ici. Demain, je retourne au travail, c'est la fin de mes vacances. Je devrai donc me lever tôt, lorsque la température est quasi-hivernale, pour ensuite revenir chez moi lorsque la température est presque estivale. J'ai hâte à l'été...
Friday, 17 April 2009
A ghost shrouded in black
We went to Asda tonight, and there I saw another of those ghosts, a clad in black. I am talking of course about a Muslim woman wearing the complete Islamist scarf, the Niqab I think, that was covering not only her face (which is bad enough to be untolerable), but also her eyes. It is beyond shocking. I still can't get used to it, seeing them is like getting hit by a bomb, every time. In which country do I live again?
Five o'clock tea
On Easter Sunday, we went to a local town and stopped in a tea room. It is a British institution that we don't see as often these days, they have slowly disappeared in favour of cafés, and it is a shame. The five o'clock tea is a lovely British tradition that is enjoyable in itself, regardless of its cultural significance. The huge chunk of chocolate cake and pieces of malt loaf I had (and of course shared with my wife) were delicious and were perfect complement to the tea, which is always nice to drink on a cool, cloudy day. It actually makes you appreciate the grey and wet weather of England more. And it was good value for money too: I had cakes and tea for less than five pounds. Almost everything here is expensive, it is nice to enjoy something cheap that does not taste cheap. Instead we had some honest food, delicious in its simplicity.
Thursday, 16 April 2009
La voix des incroyants
je viens de lire la réaction un peu tardive de Mme Lysiane Gagnon à propos de la campagne des autobus athées lancée à Montréal il n'y a pas si longtemps. Elle m'a mis un peu en colère (la chronique de Lysiane Gagnon, pas la campagne). Cette dame n'y comprend tout simplement rien, pas plus sur les raisons de la campagne londonienne que sur la pertinence de la campagne montréalaise. Le militantisme athée qu'elle déplore est essentiellement une réaction à un militantisme ultra-chrétien (notamment) qui, bien que minoritaire, s'est montré particulièrement bruyant récemment. Ariane Sherine a eu l'idée de cette campagne pour répondre au prosélytisme de certains groupes chrétiens fondamentalistes qui s'affichaient et s'affichent encore dans l'espace publicitaire britannique. On a l'équivalent à Montréal, où j'ai déjà pu lire "le salaire de ton péché, c'est l'Enfer". C'est à cela que la campagne britannique a voulu répondre, c'est cette réponse qu'il fallait afficher à Montréal face à ce même militantisme. La publicité ne dit pas de manquer de solidarité, de manquer de compassion, au contraire elle dit aux gens, croyants ou incroyants, de ne pas avoir peur des menaces parfois à peines voilées des groupes religieux, tout simplement parce que ces menaces sont sans fondement. Voilà ce que la campagne dit, en substance. Louanger la décision de la ville de Vancouver de ne pas avoir accepté la publicité, c'est faire appel à la censure, d'autant plus injuste qu'elle serait sélective.
De l'espoir pour l'opéra
Je suis allé voir une amie/collègue/cliente hier, pour . Elle est à la tête de l'organisation/école où j'enseigne le samedi matin. Elle a aussi des enfants, dont une fille qui est également mon élève. Je trouve tous mes élèves du samedi absolument adorables et bien sûr celle-ci ne fait pas exception. En cherchant avec sa mère et elle un livre d'histoires pour raconter aux enfants s'ils sont sages, la petite m'a montré un de ses livres préférés, qui est une adaptation de La Flûte enchantée de Mozart avec CD des principaux arias pour accompagner la lecture. Non seulement la petite adore le livre (elle pouvait me raconter l'histoire et me nommer tous les personnages), mais elle adore aussi la musique. Je n'en revenais pas. Mozart a des admiratrices âgées de cinq ans, que sa musique peut rejoindre. J'en avais dix et on riait de moi à l'école quand je disais que j'aimais l'opéra. Cela dit, j'imagine qu'aimer La Flûte enchantée n'est pas aimer tout l'opéra, surtout que c'est sans doute l'opéra le plus susceptible de plaire aux enfants, étant de loin l'opéra le plus féérique qui existe. Mais c'est quand même un début. J'ai pensé mettre ici les deux airs de la Reine de la nuit, lesquels sont sans doute les deux plus connus de La Flûte enchantée. Et puis c'est toujours un plaisir d'entendre Natalie Dessay. On peut aussi retrouver ici une entrevue avec Natalie Dessay où elle mentionne l'opéra de Mozart pour intéresser les enfants à l'opéra et ici un documentaire sur une production à Santa Fé où elle jouait Pamina.
Wednesday, 15 April 2009
Thundering storm
We woke up very early this morning because there was a powerful storm which thundered outside with roaring enthusiasm. I love big storms, I love the sound of thunder, even when it is so loud it is scary, especially when it is so loud it is scary, actually. But I wished this one had happened later on in the day. I hate having by sleep disturbed. That said, I love witnessing storms, I can spend a complete afternoon watching it from the window. I also enjoy going to bed when there is one, because then I find the sound of thunder, heavy rain and wind relaxing. It has a calming musicality that makes it easier to sleep. But not this morning. This morning was more like minions of bloodthirsty Barbarians gathering at our bedroom window.
Monday, 13 April 2009
L'agneau et le Québec
Je ne veux pas transformer ce blogue en chronique gastronomique, mais cyberpresse offre un article assez intéressant sur l'agneau à Pâques au Québec, qui est encore de nos jours, pour des raisons qui m'échappent, moins populaire que le jambon comme repas pascal. Je déteste le jambon, c'est une viande vile qui a un goût de chair morte (toute viande est de la chair morte, mais aucune ne goûte la chair morte comme le jambon). Et le cochon n'est pas associé à Pâques, donc je ne vois pas pourquoi c'est ce qu'on mange au Québec lors de cette occasion. L'article donne quelques explications à ce sujet.
Musing on an Easter Monday
Well, another celebration is over, it went as quickly as it came. And now I will try to keep this post free of clichés. My wife and I went to a nearby town. I took a picture of the town hall (try to identify which town we were in). It was a bit grey and cool for an Easter Sunday, not exactly what you would picture for a day like this, but hey. It was an enjoyable little visit anyway. Old English towns have their charm, and this one had plenty.
Now that Easter is gone, it means that one has to look forward to the next special day (holiday, celebration, etc.). I am a man either looking to the future or contemplating his past. The present time is one of expectation or nostalgia. This is the sad thing about any special day: they are passing and one is left with everyday life. Even on holiday like we are right now, even when the sun is at last shining outside, I cannot help but feels like the celebration, however modest, is over. At least, there are ways to deal with the melancholia today: I did not indulge myself in gluttony last night, so I had a good rest and therefore plenty of energy to spend, I still have lots of chocolate for a sugar fix (the best remedies for the blues), the sun is indeed shining and I have already my own birthday to look forward to. And of course, there is that job I have, still new and therefore exciting. April is smiling at me this year.
Sunday, 12 April 2009
Joyeuses Pâques
Alors c'est Pâques aujourd'hui et comme de raison ma femme et moi avons décidé de nous stocker en chocolat de toutes sortes. Elle fait l'inventaire des acquisitions dans son propre blogue. À noter dans le lot de créatures: un lapin au chocolat blanc, parce que je crois qu'il est nécessaire d'avoir au moins un animal "traditionnel" le jour de Pâques (et quoi de plus traditionnel qu'un lapin?). Je m'ennuie un peu des designs naturels et surtout de la taille des animaux en chocolat de Lulu. Mais bon, on se fait une raison. Nous sommes un peu extravagants en Amérique du Nord, et puis le chocolat de Pâques M&S, c'est quand même correct. J'ai aussi eu droit à un cadeau très particulier de la part de ma femme (voir la photo de droite): une chope de bière en céramique (demi-pinte), qui me sera très utile pour avoir de la bière froide durant les temps chauds de l'été. Elle a rempli la chope d'oeufs de Pâques, cela est du plus bel effet. Et puis je vais me goinfrer. C'est ce que j'aime dans les fêtes, religieuses ou profanes: les excès de table. J'ai ce soir brisé le jeûne que je m'étais imposé au Carême et j'ai soupé à l'agneau, accompagné de sauce à la menthe (si, si, c'est délicieux) et de vin rouge. On apprécie plus certaines choses après s'en être privé.
Friday, 10 April 2009
Fasting on bagels and smoked salmon
My period of fasting is going to be over. Well, fasting, I really mean not eating meat. I had smoked salmon bagels tonight, as I usually do. That's fasting the way I like it. I don't feel deprived at all.
Vendredi Saint
Nous sommes Vendredi Saint et la température est pluvieuse, ce qui est parfaitement circonstantiel (mais pas autant que l,année dernière où il s'était mis à grêler comme si c'était le début de la fin du monde). Certains jours se prêtent mieux à certaines température. J'espère que le dimanche de Pâques sera ensoleillé. Enfin, aujourd'hui est un jour de désolation (bien, un peu, par esprit de tradition), alors j'ai décidé de mettre ici le Stabat Mater de Vivaldi. Je crois que la musique se prête à la journée:
Thursday, 9 April 2009
Agnus Dei
"Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, miserere nobis."
I thought this would be appropriate for Easter, Mozart's Agnus Dei from his Coronation Mass. As you know, I am not a believer, neither am I religious (well, one can be even as an atheist, it is rare but it exists). One of Québec's best actors, Luc Picard, once said in an interview that one cannot absolutely deny the existence of God when he listens to Mozart, he has to consider that God might exist. I disagree with this, but I do see Picard's point. In any case, Picard's point just illustrates that Mozart was a great composer and the creator of divine music, by human standards at least. It is more logical to worship Mozart, or any other great artist, than God: we know for sure Mozart existed (he even died after much suffering), we know he created and what he created is worthy of our praise, his work is also immortal, as far as human perspective is concerned. Art is amoral, and that makes worshipping it and its creator an amoral act. It is aesthetic, but devoid of any ethic. This, again, makes perfect sense: worship is never a moral act.
I thought this would be appropriate for Easter, Mozart's Agnus Dei from his Coronation Mass. As you know, I am not a believer, neither am I religious (well, one can be even as an atheist, it is rare but it exists). One of Québec's best actors, Luc Picard, once said in an interview that one cannot absolutely deny the existence of God when he listens to Mozart, he has to consider that God might exist. I disagree with this, but I do see Picard's point. In any case, Picard's point just illustrates that Mozart was a great composer and the creator of divine music, by human standards at least. It is more logical to worship Mozart, or any other great artist, than God: we know for sure Mozart existed (he even died after much suffering), we know he created and what he created is worthy of our praise, his work is also immortal, as far as human perspective is concerned. Art is amoral, and that makes worshipping it and its creator an amoral act. It is aesthetic, but devoid of any ethic. This, again, makes perfect sense: worship is never a moral act.
Traditions pascales
Pâques est la plus importante fête du calendrier chrétien, mais elle passe dans l'ombre Noël, ce qui est dommage. J'ai un certain attachement sentimental pour Pâques, car elle est célébrée aux alentours de ma propre fête, parfois même la même journée. Pâques a des traditions moins connues et moins universellement respectées que celles de Noël, mais que je m'essaie de suivre en y mettant une touche personnelle. En voici la liste:
-Le chocolat (surprise!). Je préfère les animaux en chocolat aux joueurs de hockey (ou de football ici) et autres modernités. Enfant, je préférais le chocolat Lulu pour Pâques, l'un des lapins ou le grand écureuil. J'aimais aussi les oeufs Laura Secord, introuvables ici bien sûr. On avait aussi une recette d'oeufs en chocolat dont le centre est à base de sucre en poudre et de lait Eagle, recette que j'ai refaite en Angleterre du temps que je vivais à Liverpool, mais ils sont très riches et ma femme ne les aime pas trop. Comme je ne veux pas les manger seul, je ne les ferai sans doute pas cette année. C'est aussi très salissant.
-La musique sacrée. Mozart, Bach, Handel, messes médiévales, tout ce qui est messe en latin en fait, j'écoute religieusement, si j'ose m'exprimer ainsi. Je déteste au plus haut point la musique religieuse moderne. Ce qui me fait croire une chose: les croyants modernes, avec leur guitare gnan gnan et leurs paroles insipides, ont bradé toute raison d'avoir la foi. Dieu ne peut exister, car s'il existait il ne tolèrerait pas de se faire adorer par de pareils médiocres.
-La messe pascale. Je n'y suis pas allé depuis 2002, je ne vais pas à la messe depuis mon mariage (et encore, c'était la messe protestante particulièrement indigeste), la dernière fois que j'ai mis les pieds à une cérémonie catholique c'était lors du baptême de mon filleul. Cela dit, par esprit de tradition il se peut que j'aille à la messe cette année avec ma femme. Mais ce n'est pas encore sûr.
-L'agneau comme repas, accompagné de vin rouge. Ce sera difficile cette année car ma femme est végétarienne et trouve très cruel de manger de l'agneau. Il se peut qu'on ait une version végétarienne du repas de Pâques, une omelette ou un truc du genre, enfin le genre de repas pascal que j'avais étant jeune. Car enfant, on servait du jambon à Pâques, ce que je trouve absolument infect. À l'âge adulte, j'ai décidé que je célèbrerais Pâques à l'agneau: c'est plus approprié de toute manière, car Jésus est appelé agneau de Dieu, après tout, et la viande a meilleur goût (pas difficile, mais l'agneau est vraiment délicieux). Et les Juifs n'étaient pas porchers, que je sache. Donc d'habitude je mange de l'agneau à Pâques.
-Jésus de Nazareth. Ca m'irrite de ne pas le regarder, si d'aventure je le manque une année.
-Le chocolat (surprise!). Je préfère les animaux en chocolat aux joueurs de hockey (ou de football ici) et autres modernités. Enfant, je préférais le chocolat Lulu pour Pâques, l'un des lapins ou le grand écureuil. J'aimais aussi les oeufs Laura Secord, introuvables ici bien sûr. On avait aussi une recette d'oeufs en chocolat dont le centre est à base de sucre en poudre et de lait Eagle, recette que j'ai refaite en Angleterre du temps que je vivais à Liverpool, mais ils sont très riches et ma femme ne les aime pas trop. Comme je ne veux pas les manger seul, je ne les ferai sans doute pas cette année. C'est aussi très salissant.
-La musique sacrée. Mozart, Bach, Handel, messes médiévales, tout ce qui est messe en latin en fait, j'écoute religieusement, si j'ose m'exprimer ainsi. Je déteste au plus haut point la musique religieuse moderne. Ce qui me fait croire une chose: les croyants modernes, avec leur guitare gnan gnan et leurs paroles insipides, ont bradé toute raison d'avoir la foi. Dieu ne peut exister, car s'il existait il ne tolèrerait pas de se faire adorer par de pareils médiocres.
-La messe pascale. Je n'y suis pas allé depuis 2002, je ne vais pas à la messe depuis mon mariage (et encore, c'était la messe protestante particulièrement indigeste), la dernière fois que j'ai mis les pieds à une cérémonie catholique c'était lors du baptême de mon filleul. Cela dit, par esprit de tradition il se peut que j'aille à la messe cette année avec ma femme. Mais ce n'est pas encore sûr.
-L'agneau comme repas, accompagné de vin rouge. Ce sera difficile cette année car ma femme est végétarienne et trouve très cruel de manger de l'agneau. Il se peut qu'on ait une version végétarienne du repas de Pâques, une omelette ou un truc du genre, enfin le genre de repas pascal que j'avais étant jeune. Car enfant, on servait du jambon à Pâques, ce que je trouve absolument infect. À l'âge adulte, j'ai décidé que je célèbrerais Pâques à l'agneau: c'est plus approprié de toute manière, car Jésus est appelé agneau de Dieu, après tout, et la viande a meilleur goût (pas difficile, mais l'agneau est vraiment délicieux). Et les Juifs n'étaient pas porchers, que je sache. Donc d'habitude je mange de l'agneau à Pâques.
-Jésus de Nazareth. Ca m'irrite de ne pas le regarder, si d'aventure je le manque une année.
Wednesday, 8 April 2009
Semaine sainte
Nous sommes en pleine Semaine sainte et je me prépare donc à Pâques. J'ai écrit sur ce sujet l'année dernière. Donc, cette année aussi: 1)je vais retourner au régime carnivore bientôt (quoique ma femme espère que je ne me goinfrerai pas d'agneau comme l'année dernière) 2)je vais me goinfrer de chocolat 3)j'ai acheté du chocolat pour ma femme, 4)je vais (et suis en train d'écouter) de la musique sacrée, 5)je vais regarder Jésus de Nazareth. Ca ne change pas, je suis un homme de traditions. Suis-je religieux pour autant? Non, toujours pas et sans doute jamais plus. Trouver un certain plaisir tout laïque dans un certain rituel très partiellement religieux (mon film biblique préféré a quand même été écrit par un agnostique) ne signifie en aucun cas que je lui donne une importance spirituelle.
Et, au sujet des rapports en l'Église (et, en ce qui me concerne, la foi, quelle qu'elle soit) et les Québécois, un reportage fascinant de l'émission Second Regard. Ce qui est bien avec les vacances, c'est que j'ai le temps de renouer avec les sujets qui touchent le Québec via l'internet.
Et, au sujet des rapports en l'Église (et, en ce qui me concerne, la foi, quelle qu'elle soit) et les Québécois, un reportage fascinant de l'émission Second Regard. Ce qui est bien avec les vacances, c'est que j'ai le temps de renouer avec les sujets qui touchent le Québec via l'internet.
Tuesday, 7 April 2009
Italy on my mind
Well, I thought about blogging about Lent, Jesus of Nazareth (even though I did before), or Mozart's music, but these entries usually don't get much of any attention. Okay, to be honest this blog is not getting any comment these days anyway so it bugs me, I am wondering if my Muse (Calliope? Thalia? maybe Clio?) is faulty, or abandoning me. Anyway, actuality forced me to blog about something else. The recent earthquake touches me as I have many Italian friends, not many of whom I kept in touch over the years, but I still have a few "active" friendship with Italians. So I got very worried when I learned about the earthquake that struck the center of Italy, even though my friends mainly live in the north. That said, the Italian community I was hanging with in my younger years (of a decade now, or almost) was made of people from all around the peninsula, and of course they had friends and relatives all around the map too. Adding to this that one of them could have been in the center for one reason or another, and you have fairly good reasons to worry. I have been through an earthquake myself, of much smaller intensity, and it was still not fun.
My proximity with Italians reminds me that I am not far away from tragedies like this one: I can be touched by it on a personal level. It saddens me that such a beautiful country (even though I sometimes find its people insufferable) is in suffering today. Earthquakes of such magnitude, you think it could happen to a far away third world country, not in a developed country where long ago Western civilisation found a second breath and developed (after it started in Greece). But it is true that Italy has never been safe from nature's irrational wrath. It not only had its share of earthquakes, but it also has a couple of volcanoes and a few cities in danger of sinking. Which reminds me that I want to see Venice before it gets swallowed in water and mud. The land of Italy is beautiful even in its most humble village, but its soil will never quite forgive it for it. And, in a way, neither will its people: the country has of course a history of violence and corruption that they are unable to get rid of. It reminds me of what Orson Welles said in The Third Man (which I have never watched, ironically enough), which I will put here as a conclusion to this post:
"In Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock."
My proximity with Italians reminds me that I am not far away from tragedies like this one: I can be touched by it on a personal level. It saddens me that such a beautiful country (even though I sometimes find its people insufferable) is in suffering today. Earthquakes of such magnitude, you think it could happen to a far away third world country, not in a developed country where long ago Western civilisation found a second breath and developed (after it started in Greece). But it is true that Italy has never been safe from nature's irrational wrath. It not only had its share of earthquakes, but it also has a couple of volcanoes and a few cities in danger of sinking. Which reminds me that I want to see Venice before it gets swallowed in water and mud. The land of Italy is beautiful even in its most humble village, but its soil will never quite forgive it for it. And, in a way, neither will its people: the country has of course a history of violence and corruption that they are unable to get rid of. It reminds me of what Orson Welles said in The Third Man (which I have never watched, ironically enough), which I will put here as a conclusion to this post:
"In Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock."
Sunday, 5 April 2009
Feeding the ducks
I never quite liked Sundays. It is still the weekend, but one cannot forget that the new week will start tomorrow. Sunday makes me feel slightly melancholic, much more than any other day of the week, whether I am employed or not. Even when I am on holiday, as it will be the case tomorrow (Easter holidays in England last quite long when one is a teacher), there is always that Sunday melancholia that refuses to leave. I only feel different about Sundays when it is a holy day.
I can also cure the Sunday melancholia by doing some nice activities. This afternoon, my wife and I went feeding the ducks. I have a special fondness for ducks, for some reason. When I was a child, my dad bought those wooden ducks that he put over the mantelpiece. I was fascinated by them. They are still on the mantelpiece at home, until Christmas comes and it gets taken over by the Nativity Scene. My parents bought more wooden animals of the duck family, including a Canada goose that is the size of a real one and is absolutely gorgeous. So the house in Chicoutimi is also an aviary for wooden ducks. When autumn came, my dad used to go duck hunting and for some reason I was fascinated by it (I was always fascinated by guns and animals of the wild). My wife might be shocked reading this, but I was very curious about the taste of duck. I never tried it as a child, but discovered it much later on. To my great shame, I have to admit that it is delicious. When we have foie gras at Christmas (which my wife pronounces foy gras, because it sounds more disgusting), I still love the taste, but I can't help feeling guilty.
Anyway, that is my story with my relationship with ducks, geese and swans. For me, they are synonymous of wild birds (sauvagine as we call the ducks, geese and swans family in Québécois French), cold autumn days, Ugly Duckling, Swan Lake, Nils Holgersson, mysterious forests and swamps, dark lakes, , they are something both exotic and familiar. So long story short (well, too late for that), I love seeing them and feeding them. So that is what we did this afternoon, we went to feed the sauvagine in the park, by the River Thames. There were mallards, lots of swans, many Canada geese and some other kind of ducks. Feeding ducks in England comes a long way to me: back in 1988, for my first trip here, my family and I spent as much time in Hyde Park feeding as in the British Museum. Getting so close to wild birds was then something very unusual to me. I still have that feeling of doing something very original, even though I am surrounded by people, adults and young children, doing exactly the same thing.
La foi et l'intelligence
"Et le moindre moment d'un bonheur souhaité
Vaut mieux qu'une si froide et vaine éternité."
Pierre Corneille
Je ne sais pas d'où vient la citation de Corneille, que j'ai trouvée au hasard. Elle ne convient pas tout à fait à sujet de ce billet, mais elle illustre parfaitement mon attitude face à la foi et mon état d'incroyance. Je viens de lire la chronique de Pierre Foglia sur cet ancien étudiant de littérature qui étudie pour devenir prêtre. Ca m'a interpellé un peu, car cet étudiant a à peu près mon âge et, bien que son nom ne me dise rien, il se peut que je l'aie croisé durant mes années à Montréal. je me rappelle bien des admirateurs de Proust et Baudelaire, il y en avait des masses, mais aucun en particulier qui ait été religieux. On pratiquait plutôt le blasphème et l'incroyance, dans mes belles années. On le fait encore maintenant, j'imagine. Mais ce que Foglia dit sur l'ascèse enviable des prêtres, je me suis fait dire un truc semblable par un professeur de création littéraire, à propos de la solitude et l'ascétisme des moines, qui était semblable à l'état de l'écrivain. Enfin bref, je suis sûr que ce Jonathan Guibault fera un bon prêtre. Il me semble intelligent et pas seulement dévôt.
Cela dit, je me trompe en disant que son intelligence en fera un bon prêtre. C'est une qualité inutile dans la vocation. En effet, même s'il y a beaucoup de prêtres intelligents (cet homme et celui-là, notamment), ce n'est pas par intelligence que l'on devient prêtre: c'est par la foi, laquelle peut être fausse (et l'on sait qu'objectivement elle l'a été). Ce qui fait que la prêtrise est la seule profession qui n'exige pas de compétence pour être pratiquée, seulement un minimum de connaissance (et encore) et croire en une vision plus ou moins précise de Dieu. On peut être prêtre et même monter en grade et être un parfait imbécile, comme l'ont prouvé ces prêtres brésiliens qui ont excommunié une fillette violée et ses médecins. Jonathan Guibault a parfaitement raison: ils sont en contradiction avec le droit canon. Et pourtant, ils ont excommunié malgré cela, montrant non seulement une rigidité honteuse mais ignorance crasse de leurs propres dogmes. Avant eux, Mère Thérésa disait la même chose: la mort de la mère pour donner vie à un enfant est la plus belle preuve d'amour qui soit (en quoi un amour imposé peut se faire appeler amour, elle ne l'a jamais expliqué). J'ai été témoin d'ultra-catholicisme bête et ignorant par le passé: des vicaires et des prêtres catholiques qui refusent l'évolutionisme alors que l'Église reconnaît la théorie de l'Évolution depuis au moins Pie XII et que les récits de la Genèse n'étaient même pas pris à la lettre au moyen-âge. Des imbéciles diplômés, dis-je.
À propos des récentes controverses entourant l'Église catholique, nous avons eu un exemple parfait de la stupidité d'un prélat dans cette lettre de Monseigneur André Gaumond, laquelle parle de l'excommunicaton par l'Église brésilienne comme d'une simple "gaffe" (qu'il tempère par un "sans doute")et louange même le pardon du pape envers ces prêtres négationistes comme un acte de compassion. Compassion envers des antisémites, faut le faire. Les curés ont la compassion sélective. Ca ne fait pas d'eux des imbéciles, mais excuser ou même défendre et chercher à justifier l'indéfendable, comme le fait Gaumond, relève de la malhonnêteté intellectuelle pure. Et de la connerie également. J'aurais tendance à croire qu'il est vain d'apostasier. Ne plus croire et ne plus pratiquer est en soi une apostasie, c'est en fait la forme d'apostasie la plus éloquente qui soit. C'est aussi, je crois, un acte d'intelligence et de lucidité. Car peu importe la qualité de l'éducation que reçoit un prêtre, peu importe la qualité de son intellect, il est ordonné parce qu'il accepte le temps d'une prière, le temps d'un sermon, de mettre son cerveau dans un bocal.
Vaut mieux qu'une si froide et vaine éternité."
Pierre Corneille
Je ne sais pas d'où vient la citation de Corneille, que j'ai trouvée au hasard. Elle ne convient pas tout à fait à sujet de ce billet, mais elle illustre parfaitement mon attitude face à la foi et mon état d'incroyance. Je viens de lire la chronique de Pierre Foglia sur cet ancien étudiant de littérature qui étudie pour devenir prêtre. Ca m'a interpellé un peu, car cet étudiant a à peu près mon âge et, bien que son nom ne me dise rien, il se peut que je l'aie croisé durant mes années à Montréal. je me rappelle bien des admirateurs de Proust et Baudelaire, il y en avait des masses, mais aucun en particulier qui ait été religieux. On pratiquait plutôt le blasphème et l'incroyance, dans mes belles années. On le fait encore maintenant, j'imagine. Mais ce que Foglia dit sur l'ascèse enviable des prêtres, je me suis fait dire un truc semblable par un professeur de création littéraire, à propos de la solitude et l'ascétisme des moines, qui était semblable à l'état de l'écrivain. Enfin bref, je suis sûr que ce Jonathan Guibault fera un bon prêtre. Il me semble intelligent et pas seulement dévôt.
Cela dit, je me trompe en disant que son intelligence en fera un bon prêtre. C'est une qualité inutile dans la vocation. En effet, même s'il y a beaucoup de prêtres intelligents (cet homme et celui-là, notamment), ce n'est pas par intelligence que l'on devient prêtre: c'est par la foi, laquelle peut être fausse (et l'on sait qu'objectivement elle l'a été). Ce qui fait que la prêtrise est la seule profession qui n'exige pas de compétence pour être pratiquée, seulement un minimum de connaissance (et encore) et croire en une vision plus ou moins précise de Dieu. On peut être prêtre et même monter en grade et être un parfait imbécile, comme l'ont prouvé ces prêtres brésiliens qui ont excommunié une fillette violée et ses médecins. Jonathan Guibault a parfaitement raison: ils sont en contradiction avec le droit canon. Et pourtant, ils ont excommunié malgré cela, montrant non seulement une rigidité honteuse mais ignorance crasse de leurs propres dogmes. Avant eux, Mère Thérésa disait la même chose: la mort de la mère pour donner vie à un enfant est la plus belle preuve d'amour qui soit (en quoi un amour imposé peut se faire appeler amour, elle ne l'a jamais expliqué). J'ai été témoin d'ultra-catholicisme bête et ignorant par le passé: des vicaires et des prêtres catholiques qui refusent l'évolutionisme alors que l'Église reconnaît la théorie de l'Évolution depuis au moins Pie XII et que les récits de la Genèse n'étaient même pas pris à la lettre au moyen-âge. Des imbéciles diplômés, dis-je.
À propos des récentes controverses entourant l'Église catholique, nous avons eu un exemple parfait de la stupidité d'un prélat dans cette lettre de Monseigneur André Gaumond, laquelle parle de l'excommunicaton par l'Église brésilienne comme d'une simple "gaffe" (qu'il tempère par un "sans doute")et louange même le pardon du pape envers ces prêtres négationistes comme un acte de compassion. Compassion envers des antisémites, faut le faire. Les curés ont la compassion sélective. Ca ne fait pas d'eux des imbéciles, mais excuser ou même défendre et chercher à justifier l'indéfendable, comme le fait Gaumond, relève de la malhonnêteté intellectuelle pure. Et de la connerie également. J'aurais tendance à croire qu'il est vain d'apostasier. Ne plus croire et ne plus pratiquer est en soi une apostasie, c'est en fait la forme d'apostasie la plus éloquente qui soit. C'est aussi, je crois, un acte d'intelligence et de lucidité. Car peu importe la qualité de l'éducation que reçoit un prêtre, peu importe la qualité de son intellect, il est ordonné parce qu'il accepte le temps d'une prière, le temps d'un sermon, de mettre son cerveau dans un bocal.
Friday, 3 April 2009
Light and darkness
Now that April has started, Springtime is well on its way, or it seems to be at the moment anyway (April is after all treacherous). It means that the temperature goes between fresh in the nights/mornings and warm to the point of being almost Summery in daytime. It also means that the days are getting longer. I do not get up in the morning in darkness and we can have our dinner when it is still light outside. I love the time of the year around the equinox, when day and night share an equal time. The darkness of wintertime gets quickly depressing and the long Summer days end up taking up sleep and rest. I think it is only around the equinoxes of Spring and Autumn that the human body reaches some kind of equilibrium. We need enough light to give us energy, we need darkness to give us peace.
The bats are back. I guess they were never gone, but we hadn't noticed them for a while. We have seen them in the evening, when darkness was falling but not quite there, it was that time entre chien et loup (between a dog and a wolf) as we say in Québec. My wife and I tried to take pictures of them, but we failed miserably. They are simply too fast. I put here a poor, blurry picture, result of our fruitless attempt to take a snapshot of our winged neighbours. Poor picture, butit illustrates perfectly the topic of this entry.
The bats are back. I guess they were never gone, but we hadn't noticed them for a while. We have seen them in the evening, when darkness was falling but not quite there, it was that time entre chien et loup (between a dog and a wolf) as we say in Québec. My wife and I tried to take pictures of them, but we failed miserably. They are simply too fast. I put here a poor, blurry picture, result of our fruitless attempt to take a snapshot of our winged neighbours. Poor picture, butit illustrates perfectly the topic of this entry.
Wednesday, 1 April 2009
I just don't get it anymore
"To hell with order, ecclesiastical and civil. To hell with miracles. Miracles? But miracles subverted order, did they not? Nonsense, no: they confirmed it: they kept the people on their knees."
Anthony Burgess, M/F
I know, I quote him, but it is through secular writers that I find words that I now consider holy. I love England. That said, there are elements of English life that I could easily do without. One is the presence, even in the public educational system, of elements that have to be called confessional. We had one of those assemblies today, where the principal/head teacher talks about the school, some ethical or intellectual aims we have to follow, and all this is fine. But sometimes, like today, a vicar is entitled to speak about God. So the whole school got a little bit of preaching about the Resurrection, Christ's Passion, Judas, and so on and so forth. Fair enough, what the vicar said was not all wrong, some of it was moral enough, Hell I have heard much worse preaching, but it was still tainted with a religious bias, therefore uncritical. It reminded me of when I was growing up in the then still confessional and Catholic school system of Québec. Then, I understood it, I thought praying at school and worshipping Jesus when we should have get some education were the things to do. Yes it is going to be Easter soon and it is all right and only fair that one tells the students where the holiday comes from. But this should be from a cultural, non-religious, neutral perspective, not an ideological one. Watching these children bowing their heads in prayer, I had an awful feeling of twenty something years old déjà vu: I could see myself at their age, looking at my own feet. I grew out of it and I hope they will go the same way, but I am still angry that indoctrination is still in fashion in publi schools.
Anthony Burgess, M/F
I know, I quote him, but it is through secular writers that I find words that I now consider holy. I love England. That said, there are elements of English life that I could easily do without. One is the presence, even in the public educational system, of elements that have to be called confessional. We had one of those assemblies today, where the principal/head teacher talks about the school, some ethical or intellectual aims we have to follow, and all this is fine. But sometimes, like today, a vicar is entitled to speak about God. So the whole school got a little bit of preaching about the Resurrection, Christ's Passion, Judas, and so on and so forth. Fair enough, what the vicar said was not all wrong, some of it was moral enough, Hell I have heard much worse preaching, but it was still tainted with a religious bias, therefore uncritical. It reminded me of when I was growing up in the then still confessional and Catholic school system of Québec. Then, I understood it, I thought praying at school and worshipping Jesus when we should have get some education were the things to do. Yes it is going to be Easter soon and it is all right and only fair that one tells the students where the holiday comes from. But this should be from a cultural, non-religious, neutral perspective, not an ideological one. Watching these children bowing their heads in prayer, I had an awful feeling of twenty something years old déjà vu: I could see myself at their age, looking at my own feet. I grew out of it and I hope they will go the same way, but I am still angry that indoctrination is still in fashion in publi schools.
Jour du Poisson d'avril
C,est le premier avril, donc le jour du Poisson d'avril. Cela veut dire que Pâques s'en vient et que ma fête également. On souligne assez peu le Poisson d'avril de nos jours, ce qui est tant mieux. Ca prend assez peu de temps pour que les tours deviennent des mauvais tours.